Logo Jamai'y

Logo Jamai'y

Sunday, February 8, 2009

Penubuhan Jamaiy Perak

Pada 6 Rabiul Akhir 1427 Bersamaan 4 Mei 2006 Hari Khamis Bertempat Di Dewan Mesyuarat Masjid Sultan Idris Shah 11 (Masjid Negeri Ipoh). Tertubuhlah Sebuah Sekretariat Jaringan Muafakat Pertubuhan Islam Negeri Perak Dengan Nama Ringkasnya JAMA’IY
Penubuhan Awal JAMA’IY Ini Adalah Untuk Menangani Gejala Murtad Yang Ketika Itu Sedang Hangat Diperkatakan. Sehingga Hari Ini, Telah Lebih 2 Tahun JAMA’IY Bergerak Di Bumi Perak Ini Dan Telah Berjaya Menyatukan Kepelbagaian Jemaah Yang Ada Mewakili Umat Islam.

JAMA’IY Juga Telah Dan Sedang Memainkan Peranan Yang Cukup Besar Menubuhkan MAPIM ( Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia ) Dan Sedang Berusaha Untuk Menggerakkan Sebuah Sekretariat Pertubuhan Islam Antarabangsa Yang Diberinama Council Of Minority Muslim.

Daripada Sebuah Sekretariat, Pada Oktober 2008, JAMA’IY Melakarkan Sejarahnya Di Persada Umat Dengan Berjaya Mengadakan Persidangan Dewan Musyawarah JAMA’IY Negeri Perak Yang Pertama Dan Telah Berjaya Melantik Saf Kepimpinan Yang Baru Dengan Menubuhkan Majlis Syura JAMA’IY Dan Exco JAMA’IY Sesi 2008 – 2010.
KUASA TERTINGGI JAMA’IY Adalah Melalui Persidangan Dewan Musyawarahnya Yang Diuruskan Oleh Sebuah Majlis Yang Diberinama Majlis Syura JAMA’IY.

Majlis Syura Ini Dianggotai Oleh Seorang Yang Di Pertua Bersama Jawatankuasanya. Dewan Musyawarah JAMA’IY Akan Bersidang 2 Kali Setahun Bagi Menyelaraskan Dasar-Dasar Dan Memantau Pergerakan JAMA’IY Serta Seluruh Pertubuhan Yang Menjadi Anggota Didalamnya
Segala HAL EHWAL PENTADBIRAN JAMA’IY Pula Dikelolakan Oleh Sebuah Jawatankuasa Yang Diberinama EXCO JAMA’IY. EXCO JAMA’IY Diamanahkan Kuasa Eksekutif Pengurusan Serta Bertangunggjawab Terhadap Urusan Harian JAMA’IY Dan Mesti Melaporkannya Setiap Kali Dewan Musyawarah Bersidang. EXCO JAMA’IY Pula Dianggotai Oleh Seorang Pengerusi Yang Dinamakan Pengerusi JAMA’IY bersama saf jawatankuasanya.
Keahlian JAMA’IY Pula Terbuka Kepada Ahli Biasa, Ahli Bersekutu Dan Ahli Kehormat. Ahli Biasa Dan Bersekutu Terdiri Dari Pertubuhan-Pertubuhan Yang Mendaftar Sebagai Ahli Manakala Ahli Kehormat Adalah Individu-Individu Yang Dijemput Menjadi Ahli JAMA’IY.
Segala Urusan Berkaitan JAMA’IY Adalah Tertakluk Di Bawah Sebuah Manual KAEDAH DAN PERATURAN JAMA’IY Yang Diluluskan Oleh Dewan Musyawarah JAMA’IY. Menerusi Manual Inilah, JAMA’IY Ditadbir Dan Digerakkan Demi Mencapai Objektif Dan Aspirasinya.

No comments:

Post a Comment